yazzmania

Roadtrip tips

Kategori: Allmänt

Sho! Jag har varit gone like the wind. Ibland när jag tänker på att öppna datorn så tänker jag bara "jag ooorkar inte..". Så har det varit på siståne för mig! Kanske för att jag har börjat nytt jobb och jag har lagt mycket fokus på det!

Men iaf. Jag fick en kommentar till mitt inlägg Roadtrip 3 av en Marie. Jag hoppas du läser detta Marie för du har inte länkat till något som jag kan svara på :)

Here it goes

"vi har också en dröm om att bila till marocco, har du lite tips till oss med båt, resväg, vägtullar, priser etc"

Planering
Det finns många resvägar man kan ta! Det man egentligen måste göra är att bestämma vilka städer och platser man vill se. När man har bestämt det så kan man börja titta på vilka vägar man ska ta. Vi använde oss av viamichelin som jag definitivt kan rekommendera! De räknar ut bensinkostnader, tullkostnader och en massa andra saker som man kan välja.


Hotell
Det kan vara en idé att försöka planera hur länge man ska köra och boka hotell därefter. Vägen ner körde vi bara utan att ha kollat hotell och emellanåt tog det lång tid och tärde på krafterna. Speciellt om hotellen är fullbokade av någon anledning. Det vi tillslut gjorde var att vi körde in i en stad när vi skulle sova för att lättare hitta hotell. Alternativt söker man på intressepunktar och tar hotell som man känner till. Ibis funkade jättebra för de finns överallt och man vet att man får ett helt ok hotell till ett ok pris, mellan 49 och 69 euro.

Vägen upp visste vi vilka städer vi ville stanna i, vilket vi inte gjorde på vägen ner för då ville vi bara komma fram, så vi bokade hotell innan. Då kan man välja om man vill lyxa till det, ha något centralt eller vad man nu vill ha.

Båt
Det finns några alternativ när man kör från Sverige. Det finns en färja från Malmö eller Trelleborg som går till Travemunde i Tyskland. Den tar ca 8 timmar så där behöver man sovhytt.

Vi körde via Danmark och tog Rödby-Puttgarten. Den båtresan tar knappt en timme och kostar ca 700 kr när vi åkte ner. Vägen hem betalade vi ca 900 kr. Det går att förboka men eftersom vi inte visste när vi skulle åka så köpte vi det på plats. De båtarna går en gång i halvtimmen vilket är mycket bra för man behöver inte stressa!

Sedan är det båten från Spanien till Marocko. Den vanligaste resan är Algeciras till Tanger. Där kan priserna variera kraftigt! När vi åkte ner åkte nog alla marockaner ner för det var fullt på vägarna, hotellen och priserna till båten var höga! När man kör från Malaga mot Algeciras finns det tusen platser att stanna på för att köpa biljetter. Det finns också biljetter att köpa precis vid båten i Algeciras. Vi vågade inte chansa ifall det skulle vara slutsålt i Algecisar så vi betalade 223 euro för vår biljett. Mina föräldrar som väntade och köpte i Algeciras fick deras för 190 euro.

Vägen hem var det mycket billigare. Då var det rätt tomt på vägarna så vi köpte biljetten från Tanger till Algeciras för 1000 dirham. Det är ca 900 kronor. Stor skillnad!

Så kostanden är beroende på när man åker!

Vägtullar
Vägtullarna är i stort sett hela vägen från Frankrike till Marocko och inne i Marocko. Glöm inte att ha växlat till Dirham när ni går av båten i Marocko!! Vägtullarna tar inte kort så man måste ha kontanter. I Frankrike och Spanien kan man använda kortet så det är lugnt.

Hmm..ja alltså man kan egentligen säga att när det gäller hur mycket pengar man ska ha med sig så är det heeelt beroende på hur mycket man är villig att lägga. Vi prioriterar till exempel att sova på hotell varje natt och vara utvilade istället för att sova i bilen. Vi åt ute istället för att ha med oss färdiga mackor osv. Så det är svårt att beräkna hur mycket man ska ha med sig! Beror på hur många man är också. Vi körde Diesel så vår bränslekostnad blev inte alls dyr!

Hoppas detta hjälpte dig Marie!

Kommentarer

  • Lisa säger:

    Hej!
    Min familj funderar också på att köra till marocko, min fråga är hur lång tid tar båten från spanien till marocko? Och vet du hur lång tid båten från frankrike till marocko tar? :)

    Med vänlig hälsning, Lisa

    2014-02-03 | 13:00:20
  • Yasmina säger:

    Hej Lisa! Vad kul! Det är alltid spännande med bilresor! :) Båten från Spanien, Algeciras till Tanger tar ca 2 tim. Båten från Frankrike till Marocko tar ca 1 dag har jag för mig! Jag har aldrig tagit båten därifrån men jag har för mig att man sparar typ en dags bilande för Spanien tar 2 dagar att köra igenom.

    Trevlig resa!! :D

    2014-02-03 | 19:42:27

Kommentera inlägget här: